Desátý díl ságy je prvním dílem serie pro pro PlayStation 2. Podobně jako tomu bylo při přechodu série z konzole Super Nintendo na PlayStation i tentokrát je do hry implementováno velké množství technologických novinek. Final Fantasy X je díky přechodu na nové medium DVD kompletně namluvené, což dodává postavám zcela nový rozměr. Samotné zpracování lokalit se také změnilo, za což můžeme být vděčni výkonu PS2. Ve hře samotné již nejsou trojrozměrné pouze souboje, ale i celá herní prostředí. Díky tomuto faktu je desátý díl daleko výpravnější, než předešlé díly neboť kamera při chůzi a hře již není statická, takže máte skutečně pocit, že sledujete nádherný „několikacelovečerní“ film :-). Tomuto pocitu krom výše vypsaných novinek napomáhají i detailní modely postav, které jsou nyní opět v realistickém designu po vzoru osmého dílu a u kterých je v klíčových momentech animovana i mimika obličeje. V realističnosti nezůstal pozadu ani samotný příběh celé hry, který po pohádkové devítce patří mezi spíše ty vážně laděné.
Blizballová hvězda jménem Tidus si celkem užívá své popularity a nenávisti vůči svému otci ve mětstě zvaném Zanarkand, do doby, kdy je celé město zničeno obrovskou silou neznámého původu zvanou „SIN“. Hrdina se po těchto událostech probírá ve zcela pro něj neznámém světě, jenž je touto silou terorizován již 1000 let. Po několika údálostech pozná dívku jménem Yuna, která je odhodlána této síle čelit a rozhodne se k ní přidat, neboť jen zničení „Sina“ pomůže odhalit spojitost mezi oběma světy a zodpovědět mnoho dalších otázek a kdo ví, možná otevře Tidusovi i cestu zpátky domů.
Desátý díl je v době svého vydání evoluční vrchol nejen série FF, ale i klasického Japonského RPG žánru což může hráče starších dílu překvapit. Samotný vývoj všech postav je ze změti tradičních tabulek a podtabulek převeden do jediné společné sítě, postavy již nemají položku LV. Příběh samotný překvapí svou lineárností a je hráči skutečně spíše vyprávěn aby se před finálem rozvětvil do neuvěřitelného interaktivního kolosu, který nabídne hráči udělat ve světě, kde se odehrává možné i nemožné a je jen na Vás zda se zapojíte či ne. Budete překvapeni neuvěřitelným množstvím vedlejších questů a hádanek, které budete řešit ještě několik dalších měsíců po samotném dohrání hlavního příběhu. Za zmínku rozhodně stojí i Blitzball – jenž je natolik propracovaný a komplexní, že by jej bylo možné vydat jako samostatnou sportovní hru.
Final Fantasy X je skutečné digitální umělecké dílo a já sám věřím, že mi všichni dají za pravdu až budou sledovat nádherné scenérie, dramatický příběh, uchvatné bojové scény či poslouchat totálně propracovaný soundtrack,o kterém se zmíníme pozěji.